


 

 

 
 

i 
 

ABSTRACT 

Newspapers and news outlets in other media present events to their audience 

in a way that resonates with the audience. This is particularly important in 

international reporting, when journalists try to interpret events and issue pertaining to 

different cultures to news audiences (or consumers.) This study examines how three 

cross-cultural newspapers presented what appeared to be a freedom-of-the-press issue 

in the Czech Republic, a nation that has undergone a democratic makeover after 

emerging from a 50-year Communist regime. Specifically, articles from the New York 

Times, the Times of London, and the Prague Post were analyzed for their coverage of 

Jiri Hodac’s appointment as general manager of Czech Television. The stories cover 

roughly a 45-day span, from the date when Hodac was first appointed (December 20, 

2000), to shortly after his resignation in late January 2001. Since Hodac’s 

appointment seemed politically motivated, journalists at Czech TV went on a sit-in 

strike that lasted for over a month. This paper analyzes a total of 24 stories from the 

newspapers to see which dominant frames emerged in news coverage in three 

different nations. 

In general, all three newspapers framed the issue in a way that favored the 

striking journalists. More importantly, the frames used by the newspapers perpetuated 

stereotypes about the Czech Republic and perhaps about the entire Central and 

Eastern European region. The rhetoric used by all three newspapers, as said in a 

January 3, 2001, Post article, “made the Czech Republic look more like an 

impoverished Latin American state than an aspiring European Union member.” 



 

 

 
 

ii 
 

CONTENTS 

Introduction................................................................................................................... 1 
Review of the Literature ............................................................................................... 4 
Methodology................................................................................................................. 8 
Results......................................................................................................................... 12 

Coverage by the New York Times.......................................................................... 14 
Coverage by the Times of London.......................................................................... 18 
Coverage by The Prague Post ................................................................................. 20 

Discussion ................................................................................................................... 30 
Suggestions ................................................................................................................. 34 
Works Cited and Consulted ........................................................................................ 35 
Appendix A................................................................................................................. 38 
Sample Coding Sheet .................................................................................................. 38 
Vita.............................................................................................................................. 42 



 

 

 
 

1 
 

INTRODUCTION 

Journalism students are taught to approach a story from a particular angle. 

That is, they are taught to organize the way in which information is presented to the 

public. This angle then provides the public with a frame of reference through which 

to interpret the information. Since most, if not all, news stories have an angle, all 

news stories are presented to the audience within a particular frame. These frames 

place news events and issues in a contextual framework that aids audience 

understanding, interpretation and cognitive scheming. 

When journalists report on international news events, frames are crucial. This 

is because reporters are trying to explain an unfamiliar culture to their audience and it 

must be done in a way that fosters audience understanding while maintaining interest. 

Such was the case in December 2000 and January 2001, when newspapers headlined 

coverage of a media crisis in the Czech Republic. Reporters around the world covered 

the significance of a man being appointed by a political committee to the post of 

general manager of a state-run television station in a former Communist state. While 

news coverage of the event could have had some impact on the Czech Republic’s 

relations with other nations, another possible impact relates to the image of the Czech 

Republic that is promoted and distributed to the rest of the world. 

This paper examines the frames used in three cross-cultural newspapers to 

present the so-called “television crisis” in the Czech Republic. Specifically, it studies 

the ways in which three newspapers in three different countries covered the same 



 

 

 
 

2 
 

news event. In order to more fully discuss the analysis, however, some background 

must be provided. 

Background 

In November 1989, in what is now known as the Velvet Revolution, massive 

crowds gathered in Wenceslas Square in Prague and in other cities in what was then 

Czechoslovakia. The demonstrators convened on the 50th anniversary of a 

demonstration held to protest the Nazi occupation of the Czech lands of Bohemia and 

Moravia. The 1989 demonstrations helped dismantle the Communist government in 

Czechoslovakia and led to a democratic government’s installation. The current 

president of the Czech Republic, Vaclav Havel, played a large role in leading these 

demonstrations. A similarly democratic government was installed after the end of 

World War I in 1918. This government, however, was dismantled during the 1939 

Nazi occupation. Thus, the downfall of the Communist government in 1989 marked 

the first time in 50 years that Czechoslovakia was a democratic (and some would say 

free) nation. Towards the end of 1992 and the beginning of 1993, Czechoslovakia 

split into two separate countries, the Czech and Slovak republics. 

On December 20, 2000, the Czech Television Council appointed Jiri Hodac 

general manager of Czech Television. This nine-member committee is named by 

Parliament and includes representatives from Parliamentary political parties, so the 

government has at least a small hand in the direction of the television station. After 

Hodac’s appointment, journalists working at CT protested with a sit-in. Shortly after 

the sit-in began, Hodac stopped allowing the journalists on the air, to which they 



 

 

 
 

3 
 

responded by illegally broadcasting their own newscasts. Hodac tried to block these 

newscasts and eventually pulled all programming off the air for a day. When 

broadcasts resumed (both pre-recorded programming by Hodac and live news by the 

journalists), the journalists declared that “Czech TV will become an obedient 

instrument of those in power” if Hodac’s appointment were to stand (Post Jan. 3). 

The Czech people responded resoundingly in favor of the journalists, holding massive 

demonstrations again in Prague, Brno, and other cities throughout the country. 

Naturally, reporters worldwide were interested in this story, as it seemed to be 

about freedom of the press in a country that just began experiencing such freedoms a 

decade earlier. Because of its appeal, most major newspapers ran long stories about 

the media crisis. From these newspapers, three were selected. Those chosen were the 

New York Times (NYT), the Times of London (Times), and The Prague Post (Post). 

The NYT and the Times were chosen for their worldwide scope and for their being 

considered newspapers of record. While the Post is not read in as many parts of the 

world as the NYT or the Times, it is the only major English-language newspaper that 

is produced in the Czech Republic. Through a content analysis of these newspapers, 

this study will show the differences and similarities in the ways the newspapers 

framed the story. On a grander scale, this paper endeavors to discover how media 

perpetuate stereotypes of a former Soviet Bloc nation. 



 

 

 
 

4 
 

REVIEW OF THE LITERATURE 

Several studies researching news framing have been conducted. The common 

theme throughout is that news media construct frames that aid in audience cognition 

of news events. What differs in each study, though, is to what end the media frame 

news events. In Soderlund’s 1990 study, for example, he examines news frames and 

how the legitimize or de-legitimize elections in El Salvador. His study appeared in 

The Canadian Journal of Political Science, and examined press coverage in Canada 

and the United States of the 1982 and 1984 Salvadoran elections. Soderlund was 

interested in major issues in both elections, as reported by newspapers in Canada and 

the United States. He also studied items on and references to major political parties 

involved in the Salvadoran elections, and how these parties were portrayed. Finally, 

he analyzed the language of the articles from the two countries, to see if they 

legitimized or delegitimized the elections themselves, and examined the use of “Cold 

War language” in newspapers from both countries (Soderlund 1990). 

He found that there was a stronger press interest in the United States 

concerning the elections, as there was more newspaper coverage of them. The finding 

that is most significant to this analysis is that, “on the basis of the press coverage of 

the elections in Canadian and American newspapers,” the “differences in 

interpretation were relatively subtle and they were confined largely to the prominence 

of certain issues in the campaign, leader evaluation and the use of legitimizing 

language in the text” (Soderlund 1990). 



 

 

 
 

5 
 

While Soderlund’s analysis shows the differences between two countries’ 

reporting on an event in a third country, it does not show how a newspaper within that 

country (in Soderlund’s case, El Salvador) reported on the event. Pan, Lee, Chan, and 

So (1999), however, examined how media in Taiwan, Hong Kong, and the People’s 

Republic of China covered the handover of Hong Kong. Specifically, they were 

interested in how newspapers in the three areas constructed their narratives about the 

handover. Most interesting, however, was the authors’ discussion of how foreign 

news is “domesticated” to provide relevance to the home audience. They concluded 

that the media in the United States have a tendency to treat foreign news as similar to 

domestic news with only variations in themes that are “relevant to Americans or 

American interests and with interpretations that apply American values.” They 

expanded this further to include world media, saying that they “tend to selectively 

domesticate an event like the handover of Hong Kong in consonance with the 

enduring values, national interests, and foreign policy agendas of their home 

countries.” Even more striking, though, is their finding about how the foreign 

reporters relate the information to their audiences: “They draw metaphors from their 

own cultural repertoire to make the event seem more relevant and meaningful to their 

home audiences” (Pan et al). 

Framing is one way that the process of relating information to the audience is 

conceptualized. In their 1998 study, Miller, Andsager, and Riechert analyzed media 

coverage of U.S. presidential primaries in 1996. Specifically, they examined how 

three elite newspapers in the United States (the New York Times, Washington Post, 



 

 

 
 

6 
 

and Los Angeles Times) portrayed the four major candidates in the 1996 Republican 

presidential primary. The authors stated that framing “refers to selecting and 

emphasizing certain aspects of experience or ideas over others.” Furthermore, these 

“journalistic choices, made on the basis of news values as well as journalists’ 

interpretations of responsibility to society, do have consequences. Through complex 

processes of interpretation, readers form impressions of the news stories’ central 

theme/issue and attitudes towards the actors involved….” 

While frames may reveal such attitudes held by the reporter, Gamson and 

Modigliani (1989) stress that frames “should not be confused with positions for or 

against some policy measure.” In this case, the authors are discussing how media 

discourse constructs public opinion on the topic of nuclear power. They contend that 

media “packaging” (or framing) of news events can construct “meaning over time, 

incorporating new events into their interpretative frames.” This suggests that frames 

are not simply one-hit affairs, that in fact they have deep cultural and psychological 

roots. 

In a study of United States media coverage of when two different passenger 

aircraft were shot down, Entman (1991) examined how frames reassert themselves. In 

the Korean Airlines incident, a Soviet fighter jet shot down an airliner at 32,000 feet 

in Russian airspace. In the Iran Air incident, a United States Navy ship shot down an 

airliner that was flying over an area that had recently been a site of combat. Entman 

studied the frames used by Time, Newsweek, and the “CBS Evening News” for the 

two-week period following each incident. He found that the Soviet downing of the 



 

 

 
 

7 
 

KAL plane was framed as a moral outrage, while the U.S. downing of the Iran Air 

flight was a morally defensible tragedy. In other words, the frame that reasserted 

itself in these two incidents (which occurred in 1983 and 1988, respectively) was one 

that showed the United States as playing a relatively innocuous role and as simply 

having made a terrible mistake, and tended to attribute as much moral responsibility 

as possible to the foreign nation. In the case of the KAL incident, Entman found that 

the news “frequently attributed the act not simply to a Soviet pilot or the Soviet 

military but to the (immoral) Soviet Union or government as a whole.” In the case of 

the Iran Air incident, “the coverage neither attributed moral responsibility to the 

United States nor criticized U.S. leaders’ failure to apologize for the incident. Instead, 

the essays separated the act from the nation committing it….” 

Framing studies related to international news suggest that media bring 

information closer to the audience. This is done to aid in the audience’s understanding 

and cognition of news events. International news presents a unique challenge to 

reporters, in that the reporter must not only explain events happening in different 

cultures but must also aid in audience internalization of events. To do so, reporters 

rely on devices that promote news frames. These frames, in turn, help bring the news 

home, so to speak, by “domesticating” foreign news events (Pan et al. 1999). 



 

 

 
 

8 
 

METHODOLOGY 

All of the news stories covering the Czech Television crisis that appeared in 

the New York Times, the Times of London, and The Prague Post between December 

1, 2000, and January 31, 2001, were examined. This totaled 24 stories; six of these 

ran in the Times, nine ran in the NYT, and nine in the Post. The stories were read 

several times, after which the author performed a qualitative content analysis on each 

story longer than 100 words. It was determined that this was the minimum length of a 

story that could be analyzed. This analysis sought to identify how the individual 

stories were framed and, by extension, the dominant news frames of each newspaper. 

The first step in building the coding scheme of such a framing analysis is to 

identify the frames involved. After reading each story several times, three general 

frames were identified from the coverage: a pro-“rebel” frame, a pro-management 

frame, and a neutral frame. In order to classify each story into a general frame, the 

content of the stories was coded (see Appendix A for a sample coding sheet.)  The 

coding sheet was roughly based on Gailey’s 1999 study of media framing of 

euthanasia. It was designed to analyze the content of the newspapers’ stories and, 

thus, to discern the frames each newspaper used. 

What kinds of sources newspapers use are significant; equally significant is 

what kinds of sources are not used. Entman (1993) says that frames “call attention to 

some aspects of reality while obscuring other elements, which might lead audiences 

to have different reactions.” The coding scheme tracked the dominant sources in the 



 

 

 
 

9 
 

stories, be they journalists (such as the journalists at Czech Television), politicians 

(including members of the Czech Television council), lay public (a very broad term 

encompassing anybody not directly involved in the television dispute, including some 

psychologists and other intellectuals), and Czech Television management (such as Jiri 

Hodac.) 

The coding sheet also records the anecdotes used in the stories. Identifying 

and tracking these is important because doing so helps reveal how the issue is related 

to a larger, more general truth. Greenblatt says the audience internalizes these 

anecdotes, which leads to simple representations and stereotypes (3). He further 

asserts that anecdotes “are among the principal products of a culture’s 

representational technology, mediators between the undifferentiated succession of 

local moments and a larger strategy toward which they can only gesture.” (Ibid.) 

Thus, while anecdotes do help relate the audience to the rest of the world, they are 

simplifications that are only somewhat representative of cultural truths, for “[t]hey are 

seized in passing from the swirl of experiences and given some shape, a shape whose 

provisionality still marks them as contingent…but also makes them available for 

telling and retelling” (Ibid.) 

Syntactical structure (that is, headlines, sub-headlines, and the lead paragraph) 

was the next element coded. Headlines are defined in this study as the largest-font 

heading above a story; subheads are defined as the second-largest-font heading above 

a story. Headlines and sub-heads are sometimes the only items audience members 

actually read in a newspaper story, as readers will scan the headlines until they 



 

 

 
 

10 
 

become interested in an article. Equally important in providing salience and 

indicating frames for the reader are the lead paragraphs. The lead paragraphs 

considered in this study are the first, second, and third paragraphs of each story. 

Journalism students are taught that the lead has to both “hook” the reader and 

condense the story’s theme and subject matter; without the hook, readers tend to lose 

interest and will not read to the end of the story. In many cases, the reader will not 

even make it past the second paragraph. 

Also coded were the symbolic devices that signaled the frames. These 

included metaphors, exemplars, catchphrases, depictions, visual images, 

intensifiers/loaded modifiers, and concrete details (Gailey 1999). These are important 

because, as Gamson and Modigliani (1989) contend, “not all symbols are equally 

potent. Certain packages have a natural advantage because their ideas and language 

resonate with larger cultural themes. Resonances increase the appeal of a package; 

they make it appear natural and familiar. Those who respond to the larger cultural 

theme will find it easier to respond to a package with the same sonorities.” Because of 

this, the coding sheet recorded the symbols held within every story. 

Finally, each story was analyzed for Entman’s (1991) four frame components. 

These appeared in his study of media coverage of the KAL and Iran Air incidents. In 

this study, he examined who was blamed for the act (agency), if the audience was 

encouraged to identify with one side of the issue or the other (identity), if the event 

was placed in a certain category to “elicit or omit moral evaluation” (categorization), 

and whether the issue is tied to larger truths (generalization). 



 

 

 
 

11 
 

All but three of the 24 stories were then coded. These three stories did not 

meet the minimum length of 100 words for coding, so they were excluded from the 

analysis. 



 

 

 
 

12 
 

RESULTS 

As Entman (1993) argues, “a frame can exert great social power when 

encoded in a term like affirmative action. Once a term is widely accepted, to use 

another is to risk that target audiences will perceive the communicator as lacking 

credibility—or will even fail to understand what the communicator is talking about. 

Thus the power of a frame can be as great as that of language itself.” As a result, the 

earliest frames established by the newspapers in general are the ones that tend to 

reappear throughout the coverage of a particular issue. Such is the case with the 

Czech television news event. The frames established in the earliest coverage by each 

newspaper are, in general, the frames that are reinforced throughout their coverage. If 

a particular newspaper did not use an identical frame throughout its coverage, it at 

least used the same general frame (e.g., pro-“rebel,” pro-management, or neutral.) 

After coding each story, more specific sub-frames were developed from the 

general frames. From the general frame of “pro-rebel,” three more specific sub-

frames were formed: freedom fight, free speech, and repression by the system. There 

is only a slight difference between the freedom fight and free speech frames. In the 

freedom fight frame, the journalists were portrayed as fighting somewhat militantly 

for freedom of speech. The free speech frame, on the other hand, portrayed the 

journalists as protesting peacefully for freedom of speech. The general “pro-

management” frame had only one specific sub-frame, political issue. The political 

issue sub-frame is pro-management because stories that promoted this frame largely 



 

 

 
 

13 
 

ignored the journalists’ strike and set up the conflict as one of a simple clash of 

political ideology. Also, the dominant sources in these stories were, by and large, 

either the management of Czech Television or the politicians that endorsed the 

appointment of Jiri Hodac. The general “neutral or other” frame also had only one 

specific sub-frame, workers’ strike. The workers’ strike frame is considered neutral in 

this study because it does not vilify either side of the issue. In general, strikes are 

presented as being a simple conflict between one side or another, and no rhetoric is 

used to describe the sides in either a positive or negative manner. 

Overall, more stories promoted pro-rebel frames than promoted any other type 

of frame (see chart below.) 

 Freedom 

fight, n 

Free speech, 

n 

Repression 

by the 

system, n 

Workers’ 

strike, n 

Political 

issue, n 

New York 

Times 

1 1 3 1 0 

Times of 

London 

3 2 0 1 0 

Prague Post 2 0 5 1 1 

 

This chart shows how many stories in each newspaper promoted particular frames. 

While pro-rebel sub-frames dominated the coverage by all three newspapers, perhaps 



 

 

 
 

14 
 

most striking is the lack of coverage that supports the political issue (pro-

management) sub-frame. 

Coverage by the New York Times 

Of the New York Times’ nine stories, five promoted pro-rebel frames: three in 

the repression by the system frame, one in the free speech frame, and one in the 

freedom fight frame. One of the NYT stories featured a neutral, workers’-strike 

frame. Three of the stories were too short to code for frames.  

The newspaper used the free-speech frame in its Dec. 26, 2000, story. The 

headline of this story reads: “Czech TV Changes News Chief; Staff Says It’s a 

Political Move.” In the story’s lead, the author contends that the “change of directors 

at state-run Czech Television has led to protests over whether its news programming 

will remain independent.” Thus, from the very beginning, the author begins setting up 

the idea that the protests are about independence. Later in the story, the author 

legitimizes “the protest,” saying that 2,000 calls and 1,000 faxes had been received to 

back it. The author also writes that the journalists were protesting a “politically 

motivated” appointment. But perhaps the most telling sentence with regards to how 

much political influence the station might be under comes when the author gives 

some political depth to the story by providing background about the council that 

appointed Jiri Hodac: “The council is controlled by members nominated by the 

governing Social Democrats and the Civic Democrats, which have a grip on the 

legislature through a power-sharing pact.” 



 

 

 
 

15 
 

The most popular frame for the NYT coverage was decidedly pro-rebel. In the 

next eight stories (three of which were too short to code), the newspaper used the 

repression-by-the-system frame three times and the freedom-fight frame once. On 

Dec. 29, 2000, the paper ran its longest story of the coverage, headlined “Static 

Screens of Czech TV Mirror Deep Political Problem.” The subhead reads, “When 

television journalists balk at a state appointee, he pulls the plug.” In this story, which 

falls under the repression-by-the-system frame, the author includes the first phrases 

that hinted at the problem being even deeper than had first been reported. 

Catchphrases such as “editorial independence” and “the rebels” and implied 

metaphors such as “the murkiness of post-Communist politics” find their way into the 

story, giving the audience a sense of a deep-rooted political problem. The author even 

includes a description of the political pact between the Social Democrats and the 

Civic Democrats that had been described in earlier coverage by saying that “the main 

opposition party lies cozily in bed with the government 11 years after the Velvet 

Revolution overturned Communism.” More allusions to the rise and fall of 

Communism appear in the story, such as when President Vaclav Havel “compared it 

to the Communist takeover of Czechoslovakia, in 1948, which, as he pointed out, was 

also legal.” And, as the head of the Czech Film and Television union says that the 

possible ramifications of Hodac’s appointment could constitute “the most serious 

effort to weaken public broadcasting since 1989,” the Czech daily newspaper Mlada 

Fronta Dnes says the journalists’ rebellion represented “the defense of principles that 

form the basis of free, unbiased information.” In this story, however, the most salient 



 

 

 
 

16 
 

piece of information a quoted statement released by the journalists, which read, “ ‘All 

of us face a danger that before elections,’ which are due in 2002, ‘Czech TV will 

become an obedient instrument of the people who are in power.’” An advisor to 

President Havel corroborates this fear by saying, “The real issue here isn’t about a 

labor dispute but about a basic conflict in Czech society. The question is whether 

public television should really serve everyone, or whether it should be a tool for the 

political parties in power.” 

Other stories run by the NYT tie the issue to larger truths linked to 

democracies emerging from former Communist states, such as the Jan. 4, 2001, story 

headlined “50,000 Czechs Rally for Striking TV Journalists.” In this story, whose 

lead says that the journalists were “trying to preserve their independence from 

political pressure,” the author links the protests surrounding the issue to the protests 

surrounding the fall of Communism. When the author describes the size of the crowds 

that gathered in Wenceslas Square (one of the main squares near the center of 

Prague), he says that people “packed at least half of the enormous Wenceslas Square, 

site of the protests that helped pull down the Communist government in 1989.” The 

story, which is put in the freedom fight frame, also draws a link between the political 

situation in the Czech Republic and the situation at Czech television, when it quotes a 

member of the crowd in the square: “The situation in the television is a symbol of the 

whole political situation here. On the one hand, it’s a sign of our political immaturity 

that the politicians try to control television. On the other, it’s a good sign that so many 

people have come out to express their opinion openly.” 



 

 

 
 

17 
 

In two more stories, both framed as repression-by-the-system, the NYT 

continued to label the issue as being representative of the political situation in post-

Communist countries. In the Jan. 12, 2001, story, the newspaper quotes the chairman 

of the Independent Union when he spoke about Hodac’s removal from office: “The 

tree has fallen, but the roots are still there.” When giving background about the 

current political situation in the country (including the power-sharing pact between 

political parties), the author says that some political actions have “fed the suspicion of 

many Czechs that post-Communist politics has been marred by corruption and insider 

deals.” The Jan. 14, 2001, story in the NYT (which is also in the repression by the 

system frame) furthers the stereotype of Czech politics, saying that the power-sharing 

pact “has riled many Czechs as a symbol of tainted post-Communist politics.” Also, 

the article (which constitutes the last significant coverage by the NYT of the issue) 

says that the journalists’ protest “has been backed by some of the largest 

demonstrations since the fall of Communism in 1989.” 

The NYT only ran one story that did not fall into a pro-rebel frame. That 

story, which ran on Jan. 9, 2001, framed the issue in a neutral way, as a workers’ 

strike. In it, the only rhetoric referring to the journalists is fairly neutral, as they are 

only referred to as “striking employees” and their actions are “a strike by television 

employees.” This article, though, came from the Reuters news service, so it may not 

be entirely representative of the NYT coverage as a whole. 

Three more articles appeared in the NYT, each of which was too short to code 

for this study. 



 

 

 
 

18 
 

Coverage by the Times of London 

The Times ran a total of six stories on the issue. Of these, five were framed as 

pro-rebel: three were in the freedom fight frame and two were in the free speech 

frame. The remaining story was in the neutral frame, workers’ strike. 

On Dec. 29, 2000, the Times ran a story headlined “Havel supports striking 

Czech TV journalists,” which falls under the freedom-fight frame. In the lead of the 

story, the author writes that the station had been “blacked out” because “the conflict 

between striking journalists and a new, politically controversial, director-general 

escalated.” The story goes on to say that Hodac’s new head of news, Jana 

Bobosikova, said that she was “ready to let security guards and, if necessary, the 

police, do their duty” if the journalists did not stop producing their own programs. 

Most importantly, though, the author ties a direct link between this news act and 

another: “The conflict has bizarre echoes of the 1989 revolutions which toppled 

communism in Central Europe. Crowds of angry demonstrators gathered outside the 

television studios chanting ‘Freedom! Freedom!’ in encouragement to the 

journalists.” 

On Jan. 12, 2001, the Times most clearly implicates Hodac as being to blame 

for the Czech Television situation. The story’s lead says, “The man who triggered the 

crisis at Czech television resigned hours before tens of thousands of people staged 

rallies nationwide yesterday to support striking journalists.” However, this story, 

which was in the free-speech frame, does not tie the issue to any larger truths about 

residual Communism in the Czech political system nor does it make allusions to the 



 

 

 
 

19 
 

1989 Velvet Revolution. One of the Jan. 4, 2001, stories, however, does make such 

allusions. The story, which was also in the free-speech frame, includes such 

catchphrases as “independent reporting.” Also, it ties the issue to larger truths by 

saying that “in the biggest rally since the 1989 Velvet Revolution that ousted the 

ruling Communists, students, families, and pensioners gathered in support of 

independent reporting at the state-run Czech Television.” 

While one Jan. 4, 2001, story compares the outcry with that of 1989, another 

story appearing on the same day and one of the stories appearing on Jan. 11, 2001, 

relate both the Czech Television crisis and its outcome to the 1989 protests and their 

outcomes. On Jan. 4, 2001, a second story was run, this one with the headline, 

“Prague replays its revolution” and in the freedom-fight frame. In this story, the 

Times includes images such as 90,000 demonstrators “crowd[ing] into Prague’s 

Wenceslas Square…in a protest reminiscent of the Velvet Revolution that toppled 

Communism more than a decade ago.” Also, the story links the journalists with the 

protestors of 1989 when it says, “President Havel has taken the side of the rebels, as 

he did in 1989.” The most significant points of the story, however, are when it speaks 

of the possible aftermath of the Czech Television situation. In quotation, a Czech pop 

singer says, “This generation overthrew the last regime; we can do it again.” Also, in 

the second paragraph of the story, it says that “the effect” of the protests “could be to 

bring down the Government as surely did as the street protests of 1989.” In one of the 

Jan. 11, 2001, stories, the Times places Hodac’s resignation in the freedom fight 



 

 

 
 

20 
 

frame. Most significant in this story, however, is who is blamed for Hodac resigning 

his post. In the third paragraph, the newspaper says: 

His resignation came hours ahead of planned mass protests in 

Prague and more than a dozen other Czech cities and towns 

supporting the journalists’ calls for Mr. Hodac’s ouster. 

In this paragraph, the newspaper suggests that Hodac knew how much he was 

disliked and knew that popular opinion was against him. Hodac then turned in his 

resignation and, in doing so, gave in to the mass protests. 

The other story that ran in the Times on Jan. 11, 2001, was in the workers’-

strike frame. This story, which appeared on the final day of Times coverage, provides 

fairly bland coverage of Hodac’s resignation. If anything, it tends to be in a pro-rebel 

frame, as it includes such catchphrases as “rebellious newscasters and journalists”, 

“mass protest”, and “political bias.” For the most part, though, the language in the 

story is fairly neutral, as it talks about a “newscasters’ strike” in the lead and says that 

Hodac “decided to submit his resignation to the Czech Television Council after 

consultations with his doctors,” thereby dispelling the notion that his resignation 

came under the pressure from the protests. 

Coverage by The Prague Post 

The Post ran a total of nine stories. Of these, seven were in the pro-rebel 

frame, with five in the repression by the system frame and two in the freedom fight 

frame. One of the stories was in the pro-management political issue frame, and one 

was in the neutral workers’ strike frame. 



 

 

 
 

21 
 

The Post ran its first coverage of the Czech Television situation on Jan. 3, 

2001. This is later than the first story ran by both the NYT and the Times because the 

Post is a weekly newspaper. It was distributed on Dec. 28, 2000, which was the date 

on which the first large public demonstrations took place in Prague. In the Dec. 28 

issue, the Post did not include any coverage on Hodac’s appointment. For the lead 

story of the Jan. 3 issue, which was in the repression-by-the-system frame, the 

newspaper ran the headline, “Toxic Television: Protracted battle for control of Czech 

State television demonstrates deep political divide, but also shows instability of post-

communist institutions.” This story immediately portrays the striking journalists as 

“television rebels” or “insurgent journalists” who are engaged in a fight about “press 

freedom” and “conflict-of-interest.” Even more salient, however, are the first three 

paragraphs of the article: 

Less than a year ago, Jakub Puchalsky stepped down as 

general director of Czech state television. 

The 31-year-old former BBC reporter confessed he had 

tired of the meddling. “I got many phone calls from politicians 

saying, ‘What are you doing? We are not in the news enough. Why 

were you not at this press conference? You should have covered 

this or that.’” 

Picked by the Czech Television Council, a parliamentary 

body that selects top management for Czech Television, the 

embattled Puchalsky endured 22 months of turmoil before his Jan. 

31 [2000] departure. “There were political pressures and there will 

be political pressures,” he remarked ruefully. 



 

 

 
 

22 
 

The article continues to portray the journalists as fighting back against a corrupt 

system that seems designed to hold them back from a free expression of ideas. 

Shortly after saying that “the uprising represented a watershed in post-communist 

life,” the article quotes a member of an earlier political movement, who said that “the 

revolt represented a ‘milestone’ in public efforts to ‘defend themselves from the 

overgrown influence’ of mainstream politicians.” This article, like others that 

appeared in both the NYT and the Times, compares the Czech TV situation to the rise 

and fall of Czechoslovak Communism. It says that “President Vaclav Havel also 

questioned the ‘spirit and sense’ of Hodac’s appointment, suggesting comparisons 

with the legal but ultimately authoritarian rise of communism in 1948” and that the 

“dispute provoked the liveliest debate over press freedom and conflict-of-interest 

since the end of the communist regime in 1989.” This, however, is not the only 

generalization that appears in the article, as it says that thousands of people “turned 

out daily to support the rebels who…were depicted as combating not only their 

bosses, but a whole political culture that polls suggest the public sees as wasteful, 

corrupt, and, worst of all, inept.” 

The second story in the Jan. 3 edition of the Post is also in the repression-by-

the-system frame, and it immediately relates the issue to greater truths. The headline 

that ran with this story reads “Beyond TV’s Outer Limits,” a reference to the 1960s 

science fiction television program. The story’s lead explains the reference, saying that 

during the opening of the show, there was a “whining, static-filled screen” and a 

man’s voice saying, “ ‘There is nothing wrong with your television set. Do not 



 

 

 
 

23 
 

attempt to adjust the picture. We are controlling transmission.’” The story’s author 

wanted to provide this reference to suggest that such “subjugation…would unsettle 

citizens of a self-styled democracy. “Three days before Christmas,” the story 

continues in the next paragraph, “the Czech Republic and its still-shaky democracy 

got its first post-communist Outer Limits installment.” The story reinforces the idea 

that the journalists and even the manager against whom they rebelled are under 

political control when it quotes Pavel Bobosikova (husband of Jana Bobosikova, the 

woman Hodac appointed as news director) as saying, “ ‘We are puppets…everybody 

is a puppet.’” The story also uses rhetoric to suggest that the nation has not fully 

emerged from the communist government that ruled it little more than a decade 

earlier. In fact, the story says that the Czech Republic is “a nation only a decade 

removed from authoritarian rule” and that Hodac’s cutting off broadcasts for a day 

“drew international attention and made the Czech Republic look more like an 

impoverished Latin American state than an aspiring European Union member.” The 

story also implies that the Czech Television Council is under much political control, 

calling its decision to appoint Hodac “Byzantine.” The article suggests that the 

journalists’ and public’s reaction to the appointment should have been expected, due 

to “resentment at the failure of national parties…to fulfill at least some of the 

promises implicit in the 1989 break from communism. Indeed, the parties and their 

leaders are sometimes described in polls as no better than graft-hungry communist 

apparatchiks.” 



 

 

 
 

24 
 

In the following week’s coverage, dated Jan. 10, 2001, the Post ran a picture 

of crowds gathering in Wenceslas Square at night. At the head of the square is a 

statue of King Vaclav (Wenceslas), a legendary Czech leader. The statue sits at the 

foot of Parliament’s headquarters, and immediately to the left is the headquarters for 

both Radio Free Europe and Czech Television. Certainly, the significance of the 

thousands of people gathered in the square was not lost on the readers in Prague, and 

it may have resonated with readers worldwide. After all, Wenceslas Square is the 

square into which Hitler’s forces entered to declare their occupation of what is now 

the Czech Republic, the square in which Communism was declared the new 

government in 1948, and the square in which the Velvet Revolution protests were 

held. Above the picture is the headline, “What price, television?: Klaus may take a 

fall as state television crisis erodes his image and stirs public doubt.” The headline 

accompanies a story that is in the repression-by-the-system frame. In this story, the 

journalists’ depiction as “rebels” is continued, as is the depiction of their struggle as 

being one for “freedom of speech and public TV.” The story even calls the issue “an 

elementary political clash between two concepts of democracy,” saying that it is 

“among the more resonant authority battles in post-Communist Central Europe.” One 

of the more significant depictions in the story, though, is of Ivan Langer. Throughout 

the story, former Prime Minister Vaclav Klaus is said to desire control of state 

television because of his “own presidential ambitions”; the story even says that Klaus 

had an “indirect role in the naming of Hodac.” Langer, who is said to be Klaus’ 

deputy chairman in the party, is said to have a “back-room influence [that] has long 



 

 

 
 

25 
 

been acknowledged as trooper-like.” Just as scintillating is Klaus saying that “self-

government is a figment of the imagination,” certainly an emotion that would upset a 

largely liberal democratic audience. 

More stories in the repression-by-the-system frame appeared in the Jan. 17, 

2001, edition of the Post. In the lead front-page article, headlined “Mixed Signals,” 

the author continues the journalists’ depiction as “rebels” who are embroiled in a 

debate about “political meddling” and “who runs public television.” The story also 

says “collectivist bureaucracy endures.” It also asserts that, since Hodac resigned, the 

journalists and protestors alike showed “themselves able to slay institutional dragons” 

and “appeared to take another step in the slow detoxification from totalitarianism and 

the forced political sleepwalking it demanded of those it ruled.” The story further 

maintains that television is “a now-lucrative medium which was manipulated and 

debilitated by communism” and that the situation is the “first substantive post-1989 

democratic crusade.” 

The other story that appeared in the Jan. 17, 2001, edition of the Post that was 

also in the repression-by-the-system frame had the headline, “For strikers, fight 

continues: Czech ‘rebel’ journalist seeks further ousters.” This article does not 

specifically crucify Hodac, but rather places the entire system at fault and 

recommends completely overhauling how Czech Television is controlled. While 

earlier stories had intimated that there was a much deeper issue at stake, this is the 

first one that says specifically that the “political establishment” was at fault for the 

situation. Its main source is Antonin Dekoj, a broadcast director and one of the 



 

 

 
 

26 
 

strikers. Dekoj says that the station must achieve “economic independence” in order 

to gain true “political independence.” 

The next frame examined in the Post coverage is the pro-rebel freedom-fight 

frame. This one appeared relatively late in the coverage, as its first occurrence is in 

the Jan. 17, 2001, edition. The story, which is headlined, “Broadcast love, in Czech 

style: TV couple supports each other to get through winter revolt,” is an article about 

two of the strikers who are dating and miss a trip to Brussels in order to fight for their 

cause. As usual, the article uses such catchphrases as “rebels” and “dissenting 

journalists,” saying that they are protesting against “big-party meddling in television 

affairs” and “control of news broadcast content by conservative forces.” This article, 

though, has some of the most resonant visual images and depictions. First, it says that 

the journalists depict their newsroom as “the ‘Kursk’…the Russian nuclear submarine 

that sank in the Barents Sea last summer [2000].” But the most powerful image 

comes when the story describes a nightly activity: “Each night supporters hoisted 

heaps of homemade goodies to the journalists via ropes… One supporter donated 

buckets of goulash.” 

The other story in the freedom-fight frame, which was the final story ran on 

the issue by the Post and appeared on Jan. 24, 2001, is headlined “TV saga abruptly 

changes gears: Havel now may hold key to new legislation.” While this story still 

supports the idea that the journalists are fighting against an unjust cause, it also 

implies that their fight has reached an absurd level. The article quotes Ladislav 

Paluska, who held a press conference after being appointed by the rebels as leader of 



 

 

 
 

27 
 

the station. It says that his “tone, laced with charges of embezzlement against new 

senior management, seemed as heavy-handed as that of the political appointees the 

rebels sought to oust.” The article also quotes Langer, who says “the People’s Militia 

have occupied CT on the order of the revolutionary committee.” Indeed, even Jan 

Kasl, the mayor of Prague, said the situation was confusing: “ ‘There’s the law on one 

side, freedom of speech on the other, and incompetent people in the middle.’” 

While the Post coverage was mostly placed in a pro-rebel frame, two stories 

were not. The lone story in the pro-management political-issue frame ran on Jan. 10, 

2001. This article had only one substantial source, Petr Stepanek. Stepanek is a 

politician and a member of the same party at Klaus. The article’s headline reads, 

“ODS’ [Civic Democrats] Stepanek decries ‘café’ society rebels: Media board 

member insists real struggle pits Havel against Klaus.” In the story, Stepanek speaks 

against the “flag-waving triumphalism and easy slogans” being trumpeted by the 

journalists. He also says that an “elitist group” and their “perceived threat to free 

press” caused the “debacle.” In the second paragraph of the story, Stepanek is quoted: 

In the Czech Republic, there exists an invisible and very 

hard-to-define web of people, politicians and certain journalists 

who I call the Prague Intellectual Café. Their influence on the 

media is huge. And it’s very difficult in this environment to present 

an opposing view. 

The main point of Stepanek’s diatribe on the journalists is to say that their methods of 

protests were illegal. The newspaper quotes him towards the end of the story as 

saying 



 

 

 
 

28 
 

These are very popular slogans: ‘freedom of speech,’ ‘freedom of 

the press.’ It’s much harder, much more boring, to talk about the 

rule of law and proper procedure. They stood against the law, and 

that’s a problem. 

Indeed, says Stepanek, while the journalists are protesting against what is called an 

“absolutely unbelievable conflict of interest,” they themselves present conflict of 

interest. Stepanek refers to the journalists when he says, “ ‘They’ll stop a film to 

make a political statement. I’d like to do the same! Television as an institution is 

being used to advance their own needs.’” While the story tries to provide an alternate 

viewpoint, one that is not overtly pro-rebel, Stepanek is shown as having given in to 

what seems to be the inevitable, that the issue will be decided in the streets. 

Whenever the article describes Stepanek’s appearance, he is said to be “on the verge 

of exhaustion” and he occasionally “rubs his eyes to drive away the fatigue of a man 

who believes he’s seen through the looking glass.” While his ideas are not discounted 

and his experience supports his statements, his voice is drowned out, not only in real 

life, but also because the Post provides only his story supporting his argument versus 

seven stories supporting the claims made by the journalists. 

Finally, there is one Post article that falls under the neutral workers’-strike 

frame. While it does describe the journalists as “rebels,” the words used to describe 

the situation are words like “controversy,” “situation,” and “dispute,” all of which are 

fairly neutral. The story’s headline reads, “Bottom-Line Battle: Czech Television 

dispute may hurt prestige, cash flow.” It is mainly about the economic impact the 

strike had on the station, which includes lost revenue from advertising sales. It also 



 

 

 
 

29 
 

reports that the private stations in the country benefited from the strike, as some 

advertisers took their business away from Czech Television. 



 

 

 
 

30 
 

DISCUSSION 

As the results of the previous section indicate, pro-rebel frames dominated the 

coverage by the three newspapers. In fact, only four of the 21 stories that were coded 

were presented in a non-pro-rebel frame, and only one of these was presented in a 

pro-management frame. As a Jan. 3, 2001, Post article says, the situation “made the 

Czech Republic look more like an impoverished Latin American state than an 

aspiring European Union member.” Statements like these, and indeed the coverage as 

a whole, presents the Czech Republic as a nation that is still emerging from the 

specter of Communism. While the Soviet regime ended in 1989, the newspapers’ 

constant reminders that the demonstrations were very similar to those that helped 

bring the regime down serve to perpetuate a certain stereotype of Central and Eastern 

European nations. Specifically, the coverage does just what the Post article says: it 

portrays the Czech Republic as being no more politically advanced than, say, Bolivia, 

a nation that had 19 presidents in 25 years (1964 to 1989), and during one six-year 

stretch had seven presidents (1979 to 1985) (Medinal).  

More importantly, though, the coverage by all three newspapers frames the 

issue in such a way that the audience is left with the impression that such political 

wrangling is quite a normal thing in the average Czech day. While there certainly are 

many political problems and while some vestiges of Communist-era policies do 

remain (if only because the political players have remained somewhat the same), the 

situation in the Czech Republic is much improved over, say, 1968, when wild reforms 



 

 

 
 

31 
 

swept through the Czechoslovak Communist party with the slogan, “Socialism with a 

human face.” In August of 1968, though, Moscow decided it had seen enough of such 

reformism, and Soviet and other Warsaw Pact forces rolled into Prague to quell the 

so-called Prague Spring (“Aftermath”).  

Naturally, a Russian peacekeeping force entering Prague to help control a 

strike by “rebellious employees” at a national television station would seem 

ridiculous today. Each newspaper, however, said that Jiri Hodac had asked the police 

to intervene, but that they had not done so. Perhaps the newspapers mention this in 

order to reassure the reader that it is not the police’s job to intervene when a member 

of the existing power structure in a post-Communist nation requests it. That the 

newspapers included the information at all, though, suggests that the audience still 

stereotypes the nation, and perhaps even the entire Central and Eastern European 

region, as a place where political power is frequently abused, and also implies that 

this is not something that occurs in Western, more civilized, nations. 

The dominance of pro-rebel frames suggests that such stereotypes are deeply 

ingrained in both American and British minds. While the Post is written and produced 

in Prague, it is still representative more of American thinking than Czech, as it is 

written mostly by and for American expatriates (Sayer 9). Thus, the power of the pro-

rebel frames is such that it may take several years of peace and a general opening up 

of the Czech Republic in order for the stereotypes to be fully broken down. While the 

coverage by the three newspapers did not help the English-speaking world think of 

the Czech Republic as a progressive nation that is a burgeoning member of the 



 

 

 
 

32 
 

European Union, it at least helped bring the nation’s existence to the world’s 

consciousness, if only for a few weeks. Two Britons, William Shakespeare and 

former Prime Minister Neville Chamberlain best exemplify the ignorance of the 

English-speaking world with regards to the Czech lands. When Adolf Hitler was on 

the verge of invading Czechoslovakia, Chamberlain depicted the country as “ ‘a 

faraway country’ inhabited by quarreling peoples ‘of whom we know nothing’” 

(Sayer 5). Shakespeare, the greatest of British playwrights, has Antigonus in act 3, 

scene 3, of The Winter’s Tale ask, “Thou art perfect then our ship hath touched upon 

the deserts of Bohemia?” (Sayer 5) Chamberlain’s depiction and Shakespeare’s 

furnishing of Bohemia with a coastline both point are examples of Western ignorance 

about the Czechs and their culture. 

Even more disturbing than such ignorance, however, is how these articles 

perpetuated stereotypes. Overall, the coverage of each newspaper was in a decidedly 

pro-rebel frame. This suggests that the United States and England still want to think 

of the Czech Republic as being a nation that is emerging from the specter of 

Communism. While the political system in the country still involves many of the 

same players as did the Communist political system, the country is certainly 

sophisticated and is trying to reach the same level as a France or an Austria. The 

newspapers’ coverage, however, helps perpetuate the stereotype of the Czech 

Republic as a backwater state still undergoing a democratic makeover and trying to 

rid itself of any remaining vestiges of Communism. Indeed, the coverage may do so 

for the entire Central and East European region. Once in the all of the stories is the 



 

 

 
 

33 
 

Czech Republic’s bid to become a member of the European Union mentioned, and 

this is in the Jan. 3, 2001, story in the Post that claims the event placed the Czech 

Republic on the same level as “an impoverished Latin American state.” Besides this, 

no story refers to the Czech Republic’s potential to join the E.U. in 2004. By omitting 

such information, the newspapers effectively lump the Czech Republic in with such 

countries as Yugoslavia, whose former president is about to stand trial for committing 

crimes against humanity. 

The newspaper articles, then, promote a problem of understanding. Certainly, 

free speech is important to people in the Czech Republic. Why else would thousands 

of people gather to show their support for broadcast journalists on strike? But the 

country is not still in the process of shedding Soviet-era policies against freedom of 

speech, as the articles imply. It is one of the more sophisticated and progressive 

nations in Central Europe, and is on the fast track to membership in the European 

Union. As the coverage in all three newspapers show, however, the Western world 

still wants to think of former Communist nations as still existing behind an iron 

curtain. 



 

 

 
 

34 
 

SUGGESTIONS 

There were two large deficiencies in this study, one of which could have been 

controlled had more time been available for research. The Prague Post was the 

newspaper from the Czech Republic that was studied; as was earlier stated, though, 

the Post is written in English by a largely American staff for a largely American 

audience. Had more time been available while conducting research in the Czech 

Republic, a newspaper that framed the issue from more of a Czech perspective rather 

than an expatriate perspective could have been translated. 

The issues addressed in this paper, though, have not been fully resolved. If 

further study were to take place on the subject of news media framing of international 

news events in Central and Eastern Europe, it would need to examine an issue that 

had more worldwide coverage. While the Czech Television situation was front-page 

news in Prague for several weeks, it only received one lengthy article in New York 

and never made it to the front page. A new study could, for example, examine an 

event on the level of the Serbian-Bosnian conflict over a period of years. Such a study 

would also be able to determine whether or not the frames in which news is presented 

change over a period of time, something that this paper cannot do due to its limited 

scope. 



 

 

 
 

35 
 

WORKS CITED AND CONSULTED 

1. Boyes, Roger. “Havel Supports Striking Czech TV Journalists.” The Times. 29 

December 2000. The Times Online. Telocity. 4 April 2001. 

2. ---, and Katka Krosnar. “Prague Replays Its Revolution.” The Times. 4 January 

2001. The Times Online. Telocity. 4 April 2001. 

3. “Czech Republic: TV Battle Continues.” The New York Times. 18 January 2001.  

4. “Czech Television Chief Quits.” The Times. 11 January 2001. The Times Online. 

Telocity. 4 April 2001. 

5. “Czech Television Leader Quits; Parliamentary Debate Goes On.” The New York 

Times. 12 January 2001. 

6. “Czech TV Changes News Chief; Staff Says It’s a Political Move.” The New 

York Times. 26 December 2000. 

7. “Czech TV Chief Holds On.” The New York Times. 9 January 2001. 

8. “Embattled Czech TV Director Hospitalised.” The Times. 4 January 2001. The 

Times Online. Telocity. 4 April 2001. 

9. Entman, Robert M. “Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm.” 

Journal of Communication 43.4 (1993): 51-58. 

10. ---. “Framing U.S. Coverage of International News: Contrasts in Narratives of the 

KAL and Iran Air Incidents.” Journal of Communication 41.4 (1991): 6-27. 

11. Erlanger, Steven. “Static Screens of Czech TV Mirror Deep Political Problem.” 

The New York Times. 29 December 2000. 



 

 

 
 

36 
 

12. ---. “50,000 Czechs Rally for Striking TV Journalists.” The New York Times. 4 

January 2001. 

13. ---. “Czech Republic: TV Fight Continues.” The New York Times. 27 December 

2000. 

14. ---. “Czech Republic: TV Chief in Hospital.” The New York Times. 5 January 

2001. 

15. Gailey, Elizabeth A. “Constructing a ‘Good Death’: News Media Framing of the 

Euthanasia Debate from 1975 to 1997.” Diss. University of Tennessee, 

Knoxville, 1999. 

16. Gamson, William A. and Andre Modigliani. “Media Discourses and Public 

Opinion on Nuclear Power: A Constructionist Approach.” American Journal 

of Sociology 95 (1989): 1-37. 

17. Goffman, Erving. Frame Analysis. Cambridge, Mass: Harvard UP, 1974. 

18. Greenblatt, Stephen. Marvelous Possessions: The Wonder of the New World. 

Chicago: U. Chicago Press, 1991. 

19. “Hodac Resigns as Czech TV Director.” The Times. 11 January 2001. The Times 

Online. Telocity. 4 April 2001. 

20. Krosnar, Katka. “Czech TV Chief Quits as Protest Swells.” The Times. 12 

January 2001. The Times Online. Telocity. 4 April 2001. 

21. Medinal, Aurelia Fuertes. “History.” Bolivia: History. 1994. Donoho Design 

Group. 3 March 2002. 

<http://www.ddg.com/LIS/InfoDesignF94/aurelia/titpag.htm>. 



 

 

 
 

37 
 

22. Miller, M. Mark, Julie L. Andsager, and Bonnie P. Riechert. “Framing the 

Candidates in Presidential Primaries: Issues and Images in Press Releases and 

News Coverage.” Journalism and Mass Communication Quarterly 75 (1998): 

312-324. 

23. Pan, Zhongdang, et al. “One Event, Three Stories: Media Narratives of the 

Handover of Hong Kong in Cultural China.” Gazette 61.2 (1999): 99-112. 

24. “Prague Trying to Sort Out TV Politics.” The New York Times. 14 January 2001. 

25. Soderlund, Walter C. “A Comparison of Press Coverage in Canada and the United 

States of the 1982 and 1984 Salvadoran Elections.” Canadian Journal of 

Political Science 23.1 (1990): 59-72. 

26. “The Velvet Revolution.” Radio Prague’s History Online. 1997. Radio Prague. 11 

April 2001. < http://www.radio.cz/history/history02.html>. 

27. Wimmer, Roger D., and Joseph R. Dominick. Mass Media Research: An 

Introduction. Belmont, CA: Wadsworth, 2000. 

28. “Spring ’68.” Prague Spring 1968. Thinkquest Libraries. Thinkquest. 3 March 

2002. <http://library.thinkquest.org/C001155/index1.htm>. 



 

 

 
 

38 
 

APPENDIX A 

SAMPLE CODING SHEET 
 
DATE: ________    PUBLICATION: ________________ 

 

Dominant Frame: ____________________________ 

 

Sources 
Journalists ______________ 

Politicians ______________ 

Lay public (e.g., people in crowd) _____________________ 

CT Management ___________ 

Dominant Sources: 

Anecdotes 

Supporting “rebels”: 

 

Supporting management: 

 

Other: 

 

Syntactical Structure 
Headline and sub-head 



 

 

 
 

39 
 

Lead (first one to two paragraphs) 



 

 

 
 

40 
 

Symbolic Devices Signaling Frames 

Metaphors 

 

Exemplars 

 

Catchphrases 

 

Depictions 

 

Visual images 

 

Intensifiers/loaded modifiers 

 

Concrete details (such as political background) 



 

 

 
 

41 
 

Entman’s Four Frame Components 

Agency: Does the article imply blame or responsibility? How? 

 

 

Identification: Does the article encourage identifications with a cause or a point of 

view? What and how? 

 

 

 

Categorization: Is the event/issue placed in a certain category? What and how? 

 

 

 

Generalization: Does the article tie the issue to larger truths? What and how? 



 

 

 
 

42 
 

VITA 

Tolsun Waddle was born on April 3, 1980, in Ranson, West Virginia, a town in the 

part of the state that lies between Virginia and Maryland. Shortly after his birth, he 

and his parents moved to Njoro, Kenya, where his father taught agricultural 

engineering at a local agricultural university on a grant by the United States Agency 

for International Development. His father’s work was to take Tolsun’s family to other 

countries, including the Philippines (where his father again worked on a USAID-

sponsored project) and Bolivia (where his father directed the National Rural Electric 

Cooperative Association’s programs for rural electrification.) Waddle graduated from 

Oak Ridge High School in June 1998 and, after a summer spent flinging spaghetti at 

Fazoli’s, enrolled at the University of Tennessee at Chattanooga. He is currently in 

his final semester at UTC, and will graduate in May 2002 with a bachelor of arts in 

both Communications and English (with a literature concentration.) His research 

interests are varied, including communication law, media framing, Elizabethan and 

Jacobean drama, and T.S. Eliot’s role in the development of the bands of the “grunge 

rock” era. 

 


